Never Gonna Give You Up van Rick Astley is meer dan 1 miljard keer bekeken op YouTube.
In 2012 was Gangnam Style van Psy de eerste video op YouTube die meer dan een miljard views had. Inmiddels is dat aantal al niet meer zo heel bijzonder. Meer dan 200 video's zijn de afgelopen 9 jaar de grens van 1 miljard al gepasseerd. Het filmpje van Baby Shark staat zelfs al op 9 miljard views. Toch is de prestatie van Rick Astley bijzonder te noemen. Er zijn namelijk nog maar weinig video's van 25 jaar of ouder die zoveel views hebben gehaald.
De zanger is in ieder geval erg trots op zijn prestatie. "Ik heb net gehoord dat Never Gonna Give You Up 1 miljard keer gestreamd is op YouTube. Dat is waanzinnig. De wereld is een heerlijke en prachtige plek en ik ben heel gelukkig," liet de inmiddels 55-jarige Brit in een filmpje op Twitter weten. In de herfst van 1987 stond de toen 21-jarige Rick Astley vier weken op nummer 1 in de Top 40 met Never Gonna Give You Up.
De videoclip van Never Gonna Give You Up wordt dagelijks rond de 700.000 keer bekeken op YouTube. Op 1 april kent de video altijd een piek. Dat komt omdat de video vaak gebruikt wordt om mensen te 'rickrollen'. Dat is een internetgrap waarbij iemand een interessante link krijgt, maar als je daarop klikt dan wordt je doorgeleid naar de video van Rick Astley.
Never Gonna Give You Up is de tiende Top 40-hit uit de 21e eeuw die de grens van 1 miljard views op YouTube heeft bereikt. Hieronder zie je zijn voorgangers:
- Queen – Bohemian Rhapsody (1,4 miljard views)
- Nirvana – Smells Like Teen Spirit (1,3 miljard views)
- A-Ha – Take On Me (1,3 miljard views)
- Guns N’ Roses – Sweet Child O’ Mine (1,3 miljard views)
- The Cranberries – Zombie (1,1 miljard views)
- Whitney Houston – I Will Always Love You (1,1 miljard views)
- 4 Non Blondes – What’s Up (1,1 miljard views)
- Michael Jackson – Billie Jean (1,0 miljard views)
- Bon Jovi – It’s My Lufe (1,0 mijard views)
- Rick Astley – Never Gonna Give You Up (1,0 miljard views)
Dit weekend wordt Nothing Else Matters van Metallica waarschijnlijk de elfde 20e-eeuwse video die de grens van 1 miljard views passeert.