Het klokje rond in 14 Top 40-hits

- Overig

 Jacques Dutronc The Lovin' Spoonful Londonbeat The Mamas & The Papas Lia Velasco UK Willeke Alberti ATB Tiësto Tate McRae Gebroeders Brouwer Bastille The KLF Chicago Gwen Stefani
Het klokje rond in 14 Top 40-hits

Tiësto en Tate McRae komen vandaag de Top 40 binnen met de track 10:35. Het is niet voor de eerste keer dat een tijdstip wordt bezongen in een Top 40-hit.

In ons archief gingen we op zoek naar tijdstippen die voorkomen in titels van Top 40-hits. Zo vonden we veertien verschillende tijdstippen, verspreid over een één etmaal. We beginnen 's morgens vroeg en blijven laat op met onderstaand gevarieerd palet aan Top 40-hits.

5:00uur - Jacques Dutronc - Il Est Cinq Heures, Paris S'éveille

Jacques Dutronc maakt ons om 5 uur 's ochtends wakker met zijn beschrijving van een ontwakend Parijs. Terwijl het Franse nachtleven plaatsmaakt voor een gewone werkdag, kruipt Jacques zelf tussen de lakens ('C'est l'heure où je vais me coucher'). In het vroege Parijse ochtendduister zouden we zelfs nog een mijmerende Demis Roussos kunnen tegenkomen. Hij woonde ook in Parijs toen hij in 1970 als zanger van Aphrodite's Child een hit scoorde met It's Five O'Clock.

6:00 uur - The Lovin' Spoonful - 6 O'Clock

Een uur later komt het eerste licht door de ramen bij John Sebastian. Hij probeerde nog wel wat te slapen maar dat lukte niet. Als de kerkklokken 6 uur slaan, klinken die minder vrolijk dan anders. John is verlaten door zijn geliefde. Wat er een paar uur geleden precies is gebeurd, maakt de tekst niet duidelijk. Wel dat hij helemaal alleen is, met enkel zijn schaduw als gezelschap.

9:00 uur - Londonbeat - 9 AM

Twee uur later zijn we op weg naar het werk en staan we in de metro van New York City. We bevinden ons ergens op lijn AA tussen 168th Street en het World Trade Center. Terwijl we aan de handgreeplus hangen denken we terug aan een uur geleden. Toen lagen we nog in bed, in de armen van onze geliefde. De herinneringen van Londonbeat spelen zich trouwens wel af in het verleden. Metrolijn AA, die wordt bezongen in het refrein, werd één week voor de binnenkomst van 9 AM in de Top 40 van de netwerkkaart geschrapt. De lijn heette op dat moment trouwens ook al niet meer AA, maar lijn K.

12:30 uur - The Mamas & The Papas - Twelve Thirty (12:30)

Even later zijn we in de Hollywood Hills is Los Angeles, tussen de dure villa's waar onder andere The Mama's en The Papa's wonen. We zijn in Laurel Canyon om precies te zijn. Door straten lopen jonge meisjes. Zijn het groupies die 's ochtends naar huis lopen, nadat ze een nacht hebben doorgebracht bij hun idool? 's Ochtend? Hoe laat is het eigenlijk? Dat zullen we nooit weten. De titel Twelve Thirty slaat namelijk op de tijd op een torenklok in New York, die in het eerste couplet wordt genoemd. En die klok stond stil.

17:05 uur - Lia Velasco - 5.0.5. P.M. (Another Fridaynight)

De werkdag zit erop en voor Lia de Vries, beter bekend onder de naam Lia Velasco, kan het weekend niet snel genoeg beginnen. We zitten net goed en wel in de auto naar huis en de voorpret begint al. Er is een feestje in de disco, dus dat wordt de hele nacht swingen en misschien wel meer. Immers: 'Funky evening is the start / Of a new romance with a man in my heart'. Lia is inmiddels 72 jaar. Zouden haar vrijdagavonden er nog steeds zo uitzien?

18:02 uur - UK - Rendezvous 6:02

Ook in Londen begin het weekend. John Wetton rijdt met zijn auto naar Waterloo Station, want op twee over zes heeft hij een rendez-vous. Met wie? Dat maakt deze mysterieuze songtekst niet duidelijk. Is de ik-persoon zelf een geest die al eens eerder is gestorven in de Eerste Wereldoorlog of is omgekomen in de slag bij Waterloo en heeft die nu een ontmoeting met de Dood voor zijn definitieve afscheid van deze wereld. Dat is slechts een van de theorieën die op internet te vinden is. Aan John Wetton kunnen we het helaas niet meer vragen. Hij overleed in 2017 op 67-jarige leeftijd aan de gevolgen van darmkanker.

18:15 uur - Willeke Alberti - Vanavond Om Kwart Over Zes Ben Ik Vrij

Willeke Alberti moest iets langer doorwerken dan Lia Velasco en John Wetton. Zij was pas afgewerkt om kwart over zes. Althans, dat is wat ze zei tegen een knappe klant die een jasje kwam kopen in de winkel waar ze werkt. Na kwart over zes is er waarschijnlijk van alles gebeurd, want 'na die dag zijn er weken gekomen waarin ik alleen maar aan jou heb gedacht'. Het loopt echter niet goed af. Na een tijdje laat de man niks meer van zich horen. 'Dagenlang heb je nu niets laten horen / Ik denk iedere dag: was je hier maar bij mij / Toe bel me eens op of laat iets van je weten / Vanavond om kwart over zes ben ik vrij." Ghosting anno 1965 ...

21:00 uur - ATB - 9 PM (Till I Come)

In de songtekst van 9 PM komt de tekst "9 PM" helemaal niet voor. En ook toen André Tanneberger, alias ATB, vorige jaar samen met Topic en A7S een remix met de titel Your Love (9PM) uitbracht, werd er in de songtekst geen enkel tijdstip genoemd. Hoe komt deze track dan aan die titel? Dat kwam doordat André toen hij aan dit nummer bezig was snel even een werktitel moest verzinnen om zijn muziekbestand tussendoor op te slaan. Op dat moment keek hij op de klok en was het toevallen 9 uur. De werktitel 9 PM beviel hem wel, dus is die gebleven.

22:35 uur - Tiësto feat. Tate McRae - 10:35

Tijd om naar bed te gaan. Vijf over half elf is het moment van de dag waarnaar Tate McRae het meest verlangt. Dan ligt ze namelijk veilig in de armen van haar geliefde. Die geborgenheid verlost haar van haar duistere gedachten die overdag worden aangewakkerd door al het slechte nieuws op tv. De geliefde in kwestie zou weleens de Canadese ijshockeyspelen Cole Sillinger kunnen zijn. Met hem is de 19-jarige zangeres de laatste maanden aan het daten. 10:35 is de nieuwste aanwinst in onze collectie tijdstippen in Top 40-titels.

0:00 uur - Gebroeders Brouwer - Middernacht

Veruit het meest bezongen tijdstip van de dag is in de nacht. Het is het moment waarop de nieuwe dag begint: middernacht. Twaalf uur 's nachts dus. 22 Top 40-hits hebben het woord 'midnight in de titel'. 'Middernacht' komt twee keer voor en dan heb je ook nog het Duitstalige Küsse Nie Nach Mitternacht van Siw Malmkvist. De grootste middernachtshit uit de Top 40-geschiedenis is onderstaand instrumentaal werkje van het Hierdens trompetduo de Gebroeders Brouwer. Zij kwamen uit de stal van Pierre Kartner, die vorige week overleed. Hij produceerde ook een vocale versie voor De Makkers met als titel Kleine Sonja, maar daarin zaten geen verwijzingen naar het nachtelijke tijdstip.

0:15 uur - Bastille - Quarter Past Midnight

Het is inmiddels kwart over twaalf. Voor sommigen hoog tijd om naar huis te gaan. Voor anderen begint de avond pas. De stad is onrustig, maar wij zitten bij Dan Smith in de auto en rijden zomaar wat rond terwijl we meezingen met Love Will Tear Us Apart van Joy Division. De nacht is nog jong en het is spannend omdat we nog niet weten wat we vannacht allemaal zullen meemaken. We denken vooral niet aan morgen. Volgens Dan is de nacht bij uitstek geschikt voor escapisme. Gebouwen die je associeert met werk en realiteit zijn allemaal gesloten, terwijl tenten waar je overdag niet kun komen nu juist geopend zijn. Het is een soort van parallel universum met allemaal andere mensen.

3:00 uur - The KLF - 3: A.M. Eternal (Live At The S.S.L.)

Drie uur 's nachts is twee keer bezongen in een Top 40-hit. In 1970 had David McWilliams een klein hitje met Three O'Clock Flamingo Street, waarin hij een poëtisch en onheilspellend nachtelijk tafereel schetste van een straatje met een uitgaansgelegenheid. In 1991 had The KLF echter een veel groter succes met 3: A.M. Eternal (Live At The S.S.L.). In dit nummer rapt Ricardo Da Force dat hij op zijn horloge kijkt en ziet dat het 3 uur 's nachts is. Niet alleen op zijn horloge is het 3 uur, maar overal waar hij kijkt is het 3 uur. Dat doet hem beseffen dat tijd eeuwigdurend is en 3 uur 's nachts dus ook. Logisch toch?

3:34 of 3:35 uur - Chicago - 25 Or 6 To 4

Over de betekenissen van 25 Or 6 To 4 bestaan wilde theorieën, maar de schrijver van het nummer, Robert Lamm. legde in 2009 uit dat de titel een afkorting is van '25 or 26 to 4', oftewel 4 of 5 over halfvier. Het nummer gaat over 's nachts wakker blijven en proberen een nieuw nummer te schrijven. Aangezien Robert het nummer ook daadwerkelijk in de nacht schreef, beschrijft het lied dus min of meer zijn eigen totstandkoming. Naar eigen zeggen was de slotregel van het refrein de enige regel die nog ontbrak aan het nummer. De ingeving kwam toen hij op zijn horloge keek en zag dat het ongeveer 3:35 uur was.

4:00 uur - Gwen Stefani - 4 In The Morning

We zijn inmiddels 23 uur wakker als we aankomen bij Gwen Stefani. Zij heeft het ervoor over om tot 4 uur 's nachts op te blijven als ze daarmee haar relatie kan redden. Die is namelijk flink vertroebeld. Terwijl zij alles voor haar partner over heeft, voelt Gwen dat dat niet wederzijds is. Ze wil vechten voor haar relatie, maar vind wel dat het van twee kanten moet komen. Gwen schreef dit nummer samen met Tony Kanal, de bassist van haar vroegere band No Doubt. Zij kregen in de jaren 80 een relatie, maar gingen in 1994 weer uit elkaar. Hun nummer 1-hit Don't Speak gaat over deze verbroken relatie.