Nederlandse songfestivalliedjes in de Vlaamse hitparade

- Overig

 Sandra & Andres Ben Cramer Mouth & MacNeal Teach In Sandra Reemer Maribelle Gerard Joling Anouk The Common Linnets Duncan Laurence S10
Nederlandse songfestivalliedjes in de Vlaamse hitparade

De Diepte van S10 is afgelopen weekend op nummer 20 binnenkomen in de Ultratop 50. Het is de afgelopen 50 jaar tien keer eerder voorgekomen dat een Nederlandse inzending een hit werd in Vlaanderen. Hoog tijd om deze internationale songfestivalsuccessen eens op een rij te zetten.

De Nederlandse songfestivalinzendingen staan op chronologische volgorde. Voor de periode 1970-1995 is gebruikgemaakt van de gegevens van de BRT Top 30. Voor de periode daarna de gegevens van de Ultratop 50. In de jaren 60 heeft geen enkele Nederlandse inzending in de Vlaamse hitparade gestaan. De winnende liedjes van 1957 (Net Als Toen van Corry Brokken) en 1959 ('n Beetje van Teddy Scholten) werden wel hits in de Vlaamse 'prehistorische' lijsten, maar omdat er toen nog geen wekelijkse hitlijsten bestonden, hebben we die niet meegeteld.

Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat
4e plaats op het songfestival van 1972
3e plaats in de Nederlandse Top 40
7e plaats in de BRT Top 30

Op 25 maart 1972 vond in Edinburgh de zeventiende editie van het Eurovisiesongfestival plaats. Op diezelfde dag stond er voor de allereerste keer een Nederlandse inzending in de BRT Top 30. Dat was Als Het Om De Liefde Gaat van Sandra & Andres. Het duo was niet onbekend bij onze zuiderburen. In 1971 hadden ze al drie hits gescoord met Love Is All Around, Those Words en Que Je T'aime. Als Het Om De Liefde Gaat bereikte de zevende plaats in de BRT Top 30 en werd daarmee de grootste Vlaamse hit voor het duo. Het werd echter niet de grootste songfestivalhit van dat jaar. Die eer ging net als in Nederland naar het winnende liedje Après Toi van Vicky Leandros. Daarnaast bereikte ook Beg, Steal Or Borrow van The New Seekers de top 10. Daarmee kende Vlaanderen dat jaar precies dezelfde drie songfestivalhits als Nederland. Sandra & Andres hadden hun hoge notering op het songfestival overigens niet aan de twee Belgische juryleden te danken. Zij beoordeelden Als Het Om De Liefde Gaat met de laagst mogelijk score. Als zij die avond wat vrijgeviger waren geweest, dan was Nederland op de derde plaats geëindigd.

Ben Cramer - De Oude Muzikant
14e plaats op het songfestival van 1973
13e plaats in de Nederlandse Top 40
20e plaats in de BRT Top 30

In 1972 was de Belgische inzending geen hit geworden in Vlaanderen. Niet zo vreemd, want A La Folie Ou Pas Du Tout van Serge & Christine Ghisoland was een Waalse inzending en eindigde als een-na-laatste. De Vlaamse inzending van 1973, Baby Baby van Nicole & Hugo, eindigde als allerlaatste, maar werd wel een bescheiden hit in de BRT Top 30. Voor de rest kende Vlaanderen dat jaar dezelfde songfestivalhits als Nederland. En ja, dat is inclusief De Oude Muzikant van Ben Cramer. Ben was ook niet helemaal onbekend voor de Vlamingen, want hij had in de laatste week van 1972 al één weekje in de lijst gestaan met Slavin Van De Nacht. Ben was in Luxemburg als 14e geëindigd, maar wist desondanks toch een top 20-hit te scoren in Vlaanderen. Daarmee is De Oude Muzikant de laagst geklasseerde Nederlandse inzending die in de BRT Top 30 heeft gestaan.

Mouth & MacNeal - Ik Zie Een Ster
3e plaats op het songfestival van 1974
3e plaats in in de Nederlandse Top 40
3e plaats in de BRT Top 30

Mouth & MacNeal hadden al verschillende internationale hits op hun namen staan voordat ze in 1974 ons land vertegenwoordigden met Ik Zie Een Ster. In de BRT Top 30 hadden ze al zes hits gescoord, waarvan How Do You Do en Hello A net als in Nederland de eerste plaats hadden bereikt. Het is daarom niet verwonderlijk dat hun songfestivalbijdrage Ik Zie Een Ster ook een grote hit werd. Net als op het songfestival en in de Nederlandse Top 40 haalde het nummer de derde plaats. Ondanks die mooie prestatie, werd het niet de grootste songfestivalhit van dat jaar. Dat was natuurlijk Waterloo van ABBA, dat drie weken na het festival op nummer 1 binnenkwam in de lijst. Daarnaast kwamen ook de inzendingen van het Verenigd Koninkrijk (Long Live Love van Olivia Newton-John), Luxemburg (Bye Bye, I Love You van Ireen Sheer) en België zelf (Fleur De Liberté van Jacques Hustin) in de lijst. Daarmee mag 1974 een heel vruchtbaar songfestivaljaar worden genoemd.

Teach In - Ding-A-Dong
1e plaats op het songfestival van 1975
3e plaats in de Nederlandse Top 40
4e plaats in de BRT Top 30

Dat de Nederlandse inzending van 1975 een Vlaamse hit werd, is natuurlijk geen verrassing. Ding-A-Dong van Teach In had op 22 maart het songfestival gewonnen en kwam een week later op nummer 7 binnen in de BRT Top 30. Twee weken later bereikte het de vierde plaats als hoogste positie. Een vierde plaats was overigens ook de hoogst behaalde positie van J'aime La Vie van Sandra Kim in de Nederlandse Top 40. Zij won in 1986 het songfestival en is daarmee tot op heden de enige act die namens België het songfestival heeft gewonnen. Ding-A-Dong was in Vlaanderen niet de hoogst genoteerde songfestivalhit van 1975, want de Belgische inzending bereikte de derde plaats. Dat was Gelukkig Zijn van Ann Christy, dat in Stockholm op de 15e plaats was gestrand. Daarnaast werd ook de runner-up van dat jaar, Let Me Be The One van The Shadows, een klein hitje.

Sandra Reemer - The Party's Over
9e plaats op het songfestival van 1976
3e plaats in de Nederlandse Top 40
11e plaats in de BRT Top 30

In 1976 werd voor het vijfde jaar op rij de Nederlandse inzending een hit in Vlaanderen. Sandra Reemer had tussen 1971 en 1973 al zes Vlaamse hits gescoord als helft van het duo Sandra & Andres, maar had het als in Nederland voor 1976 nog nooit solo in de hitlijst gestaan. De Vlamingen waren er overigens wel vroeg bij want, twee weken voor het songfestival in Den Haag was Sandra's inzending The Party's Over al binnengekomen in de lijst. Die week erop steeg ze al naar nummer 11. Dat zou haar hoogste positie blijven in de lijst. De grootste songfestivalhit van het jaar werd natuurlijk de winnaar: Save Your Kisses For Me van The Brotherhood Of Man. Daarnaast bereikten ook de inzendingen van Frankrijk (1, 2, 3 van Catherine Ferry), Oostenrijk (My Little World van Waterloo & Robinson) en België zelf (Judy Et Cie van Pierre Rapsat) de BRT Top 30. Dat laatste nummer was de eerste Belgische songfestivalinzending die een hit werd in de Nederlandse Top 40.

Maribelle - Ik Hou Van Jou
13e plaats op het songfestival van 1984
33e plaats in de Nederlandse Top 40
27e plaats in de BRT Top 30

Voor de volgende Nederlandse inzending in de BRT Top 30 maken we ineens een sprong van 8 jaar. Terwijl Nederland in 1980, 1981 en 1983 de top 10 had gehaald op het songfestival, werden die inzendingen allemaal geen hits in Vlaanderen. Dat gebeurde wel met het Nederlandse liedje van 1984: Ik Hou Van Jou van Maribelle. De Volendamse zangeres was nog niet bekend bij onze zuiderburen, maar ze wist de Nederlandstalige Belgen zo te ontroeren dat ze ondanks haar teleurstellende 13e plaats in Luxemburg toch een hitje scoorde. Geen grote hit overigens, want verder dan één weekje op nummer 27 kwam ze niet. Het is daarmee veruit de kleinste Nederlandse songfestivalhit in Vlaanderen. In 1996 zou Ik Hou Van Jou alsnog een top 10-hit worden, maar dan in een coverversie van Dana Winner. Op dezelfde dag als Maribelle, kwamen nog vier andere liedjes van het songfestival de BRT Top 30 binnen. Daarvan werd het winnende nummer, Diggi Loo/Diggi Ley van de Herrey's de grootste hit.

Gerard Joling - Shangri-La
9e plaats op het songfestival van 1988
20e plaats in de Nederlandse Top 40
12e plaats in de BRT Top 30

Gerard Joling had zijn top 10-notering op het songfestival niet aan België te danken. De Belgische jury had geen enkel punt over voor Shangri-La. Misschien kwam het omdat de jury uit Walen bestond in plaats van Vlamingen, maar zelfs de Vlaamse jury's waren in die jaren erg zuinig met hun punten aan Nederland. Van 1984 tot en met 1990 ontving Nederland helemaal geen punten vanuit België. Toch leek het Belgische publiek Shangri-La wel te kunnen waarderen. Het bereikte de 12e plaats in de BRT Top 30 en werd daarmee een grotere hit dan in Nederland. Gerard Joling was in België voor het songfestival geen onbekende naam. Hij had in 1985 en 1986 al drie top 10-hits gescoord met Love Is In Your Eyes, Ticket To The Tropics en Reach. Met de 12e plaats voor Shangri-La deed Gerard Joling het zelfs ietsje beter dan winnares Céline Dion. Haar Ne Partez Pas Sans Moi kwam namelijk niet verder dan nummer 13. De enige andere songfestivalhit van dat jaar was Go van Scott Fitzgerald. Die kwam niet hoger dan één weekje op nummer 30, waarmee Gerard dus de grootste songfestivalhit van dat jaar te pakken had.

Anouk - Birds
9e plaats op het songfestival van 2013
3e plaats in de Nederlandse Top 40
12e plaats
in de Ultratop 50

Na Shangri-La moesten we maar liefst 25 jaar wachten voordat er weer een Nederlandse inzending een hit werd in Vlaanderen. Succesvolle Nederlandse bijdrages zoals Vrede, De Eerste Keer en Hemel & Aarde werden geen van alle hit in BRT Top 30 of Ultratop 50. Dat de Nederlandse inzendingen tussen 2000 en 2012 geen Vlaamse hits werden, kunnen we onze zuiderburen niet verwijten. In die periode eindigde Nederland altijd buiten de top 10 en de laatste acht jaar niet eens in de finale. In 2013 bracht Anouk echter de ommekeer. Met Birds bezorgde zij Nederland voor het eerst sinds 1999 weer een top 10-notering op het songfestival. In de Ultratop 50 werd die top 10-notering net niet gehaald, maar wel een 12e plaats. Dat was net één plaats lager dan de Deense songfestivalwinnares Emmelie De Forest met Only Teardrops. Naast die twee noteringen was de Belgische inzending Love Kills van Roberto Bellarosa de enige andere songfestivalhit van dat jaar.

The Common Linnets - Calm After The Storm
2e plaats op het songfestival van 2014
2e plaats in de Nederlandse Top 40
1e plaats in de Ultratop 50

De Oostenrijkse Conchita Wurst won met Rise Like A Phoenix het Eurovisiesongfestival van 2014, maar dé songfestivalhit van dat jaar was in handen van The Common Linnets. Hun Calm After The Storm werd in verschillende Europese landen een top 10-hit en in de bijna alle gevallen een grotere hit dan Rise Like A Phoenix (behalve in Oostenrijk natuurlijk). In Vlaanderen scoorden Ilse en Waylon zelfs een nummer 1-hit én - toch bijzonder - Calm After The Storm werd zelfs een hit in Wallonië. Hoewel ze beiden in Nederland al een hele carrière achter de rug hadden, hebben ze in België nooit solo in de lijst gestaan. Calm After The Storm is daar nog steeds hun enige hit. In 2019 bereikte het nummer overigens in een Nederlandstalige coverversie van het cabaretduo Kommil Foo nogmaals de Ultratop 50. Stilte Na De Storm kwam toen niet verder dan de 47e plaats. Naast Conchita Wurst en The Common Linnets werden in 2014 ook de inzending van België (Axel Hirsoux met Mother) en Zweden (Sanne Nielsen met Undo) een hit in Vlaanderen.

Duncan Laurence - Arcade
1e plaats op het songfestival van 2019
1e plaats in de Nederlandse Top 40
2e plaats  in de Ultratop 50

Nederlandse songfestivalfans gaan het nooit meer vergeten. Op 18 mei 2019 won Nederland na 44 jaar nog eens een het Eurovisiesongfestival. Dat hadden we allemaal te danken aan Duncan Laurence en natuurlijk ook een beetje aan Ilse DeLange, die zijn liedje Arcade aan de selectiecommissie voorstelde. Ondanks de eerste plaats op het songfestival en in de Nederlandse Top 40 zat een eerste plaats in de Ultratop 50 er net niet in. Daarmee zijn de stats van Duncan hierboven precies andersom als die van zijn ontdekster. Arcade kwam de week na het songfestival binnen op nummer 2 en bleef daar drie weken staan. Het lukte Duncan echter niet om voorbij Old Town Road van Lil Nas X te komen. Hoe dan ook, Duncan Laurence had dat jaar de grootste songfestivalhit in Vlaanderen te pakken. De enige andere songfestivalhits dat jaar waren Wake Up van Eliot (België) en Soldi van Mahmood (Italië). Dit bleven echter allebei kleine hitjes.

S10 - De Diepte
11e plaats op het songfestival van 2022
1e plaats in de Nederlandse Top 40
20e plaats in de Ultratop 50

En zo zijn we in 2022 aanbeland. De Diepte van S10 is op nummer 20 binnengekomen in de Ultratop 50. Daarmee doet ze het nog niet zo goed als de Belgische inzending die deze week naar de eerste plaats stijgt, maar wel beter dan het winnende liedje Stefanie van Kalush Orchestra. Die komt binnen op de 37e plaats. De afgelopen jaren zagen wij songfestivalinzendingen vaak dat ze na binnenkomst direct de daling inzetten, maar vorig jaar wisten Zitti En Buoni van Måneskin en Voilà van Barbara Pravi wel nog een paar plekken winst te pakken. De kans dat S10 volgende week nog gaat stijgen is dus nog aanwezig. Op een nummer 1-hit zoals in Nederland moeten we niet rekenen, maar een top 10-notering is niet uitgesloten. Als je De Diepte niet beschouwt als een songfestivalnummer, maar gewoon als een persoonlijk lied van een jonge Nederlandse zangeres, dan kun je zo de vergelijking met Dat Heb Jij Gedaan van Meau maken. En dat liedje stond begin dit jaar vijf weken op nummer 1 in Vlaanderen. Dus, wie weet ...