Deze week in de Spotlight: de nieuwe single van Snelle.
De hele wereld staat op zijn kop vanwege de moord op de zwarte Amerikaan George Floyd en de Black Lives Matter protesten die daarop volgen. Rondom het Black Out Tuesday-initiatief waarbij op social media iedereen opstond tegen de vreselijke gebeurtenis en het onderliggende institutionele racisme dat er aan ten grondslag ligt, besloten veel artiesten en labels afgelopen week geen muziek uit te brengen. Snelle besloot toch de al aangekondigde nieuwe single ‘Kleur’ te releasen. En nee, het is niet weer een lied over de actualiteit zoals zijn laatste hit ’17 Miljoen Mensen’, ondanks dat de titel dat misschien suggereert.
Was het niet beter om de release van ‘Kleur’ ook met een weekje uit te stellen? Misschien. De plaat is erg licht in vergelijking met zijn laatste hits en dat voelt ergens niet helemaal gepast in de wereld van dit moment. Aan de andere kant is het huidige probleem er een dat niet in een week opgelost gaat worden en is positiviteit misschien juist wel wat we nu harder dan ooit nodig hebben.
Terug naar de plaat zelf. Zoals gezegd is ‘Kleur’ een licht, lief liedje. En waar de akoestische, grotendeels gezongen aard van de plaat wel teruggrijpt naar zijn eerste drie nummer 1-hits ‘Reünie’, ‘Smoorverliefd’ en ’17 Miljoen Mensen’, is het verschil toch echt gigantisch. Waar die hits allemaal heel duidelijk persoonlijke of maatschappelijke boodschappen hadden die Snelle als geen ander kan overbrengen, doet ‘Kleur’ dat bewust niet. Het is een zomerse ode aan zijn vriendin, maar ook aan meerdere Nederlandse steden. Het voelt als een frisse wind na die zwaardere liedjes. Dat betekent niet dat hij moet stoppen met zijn maatschappelijke teksten en thema’s, maar dit is af en toe ook wel fijn om van hem te horen.
(08/06/2020)