Gianfranco Bortolotti is het creatieve brein achter de Italiaanse invloed in de hoogtijdagen van de Eurodance.
Hij was getuige geweest van de teloorgang van de succesvolle italo-stroming en proefde al snel dat er nieuwe mogelijkheden lagen. Tijdens een verblijf in de Verenigde Staten ontdekte hij Pump Up The Volume, de hit van M|A|R|R|S en dat diende voor hem als blauwdruk voor de ontwikkeling van nieuwe muziek. Zo verscheen Bauhaus, het eerste nummer waarop de naam van zijn nieuwe act stond: Cappella. Die single verscheen bij Media Records, een investeringsproject waar in de beginperiode elke verdiende cent weer terugvloeide om te kunnen groeien als bedrijf. Het bleek een succesvol plan want alleen al van Bauhaus werden dik 50.000 exemplaren verkocht en dat aantal stond in schril contrast met de opbrengsten van alle nummers die daarna werden uitgebracht. Op het hoogtepunt van Media Records werkten er dik zeventig man aan de muziek in de zestien studio’s die beschikbaar kwamen. Gianfranco nam zijn intrek in het naastgelegen hotel en omdat hij snel naar zijn werk wilde kunnen werd op een bepaald moment zelfs een speciale doorgang gemaakt van het hotel naar de studio’s. De Italiaan wilde vernieuwing brengen in de muziekwereld en verbood alle invloeden van buitenaf. Uitgezonderd Britse muziek was er dan ook de stelregel van Gianfranco dat er geen andere platen in de studio mochten komen. Gebeurde dat wel dan werden ze door hem eigenhandig gesloopt.
Na Italië volgde het eerste succes van Cappella in het Verenigd Koninkrijk waar Bauhaus in de top 75 wist te komen voordat Helyom Halib er in 1989 op nummer 11 belandde. Vier jaar later stond het Italiaanse project met U Got 2 Know voor het eerst in de Nederlandse Top 40. Het nummer maakte gebruikt van Happy House dat in 1980 was uitgebracht door Siouxsie And The Banshees. Dat zorgde uiteindelijk voor een rechtszaak rond de afdracht van auteursrechten. Tijdens U Got 2 Know waren Anna Ross en MC Fixx It de gezichten van de groep, waar later ook Rodney Bishop en Kelly Overett toetraden tot Cappella. De eerste en enige nummer 1-hit van de groep werd Move On Baby met de vocalen van zangeres Elleina Dennis. Inmiddels werd ook de keerzijde van het succes zichtbaar als een aantal medewerkers van Bortolotti besluit op eigen benen te gaan staan. Het gevolg was dat er een aantal studio’s ongebruikt bleven en dat de Italiaan moest besluiten zich uitsluitend te concentreren op Cappella. In de zoektocht naar nieuw talent komt hij vervolgens Mauro Picotto tegen die hem om zijn beurt weer in contact brengt met Gigi D’Agostino. Zo ontstond er een volgende generatie van muzikanten waar Media Records mee aan de slag kon. Het bedrijf concentreerde zich sindsdien op het maken en produceren van techno-muziek.