Niet al te vaak is een merk de titel van een Top 40-hit. In 1995 scoorde het Nederlandse T-Spoon er een tweede top 10-hit mee.
De groep bestond in eerste instantie uit componist Remy de Groot en rapper Shalamon Baskin waarna de act met Linda Estelle ook een gezicht krijgt. De basis voor de vierde Top 40-hit van T-Spoon ligt in 1970 als Janis Joplin de originele versie van Mercedes Benz opneemt. Dichter Michael McClure kwam met het belangrijkste verzoek uit de tekst: “C’mon, God, and buy me a Mercedes Benz”. Hij gaf Joplin zijn goedkeuring de zin te bewerken voor haar nummer en bleek er later geen cent aan over te houden. Zelf reed Joplin overigens nooit in het Duitse automerk maar bestuurde ze wel een Porsche die ze met hippiekunst liet beschilderen.
Mercedes Benz is de laatste opname die Joplin zou afleveren. Drie dagen na de opname overlijdt ze op 4 oktober. De belangrijkste boodschap uit het nummer is dat een grote bak je niet per sé een beter persoon maakt. Die boodschap was vooral niet iets dat de autofabrikant wilde uitdragen maar in 1990 werd het wel gebruikt in een reclamecampagne van het merk.
Voor T-Spoon werd Mercedes Benz in 1995 een nummer 8-hit waar de uitvoering van Joplin de eeuwigheidswaarde heeft.
Meer weten over de oorsprong van Top 40-hits? Kijk dan ook eens op originelehits.nl
(23/06/2019)