Op 23 oktober 2019 verschijnt in verschillende kranten van over de hele wereld een opvallend onopvallende advertentie voor het nieuwe album van Coldplay.
Je moest goed zoeken, maar op pagina 31 van de North Wales Daily Post was er eentje te vinden: een advertentie voor het nieuwe album Everyday Life van Coldplay. De Daily Post is een regionaal dagblad in Noord-Wales met een oplage van zo’n 16.000 exemplaren. De simpele advertentie stond tussen de zoekertjes, naast aanbiedingen voor een diepvries en een hooibaal. Geen kleuren, geen artwork, alleen de tekst “Everyday Life by Coldplay.” gevolgd door de ongenummerde tracklist en ten slotte kleine icoontjes van een maan en zon en de datum “November 22, 2019”.
Hoewel albumpromotie via internet of televisie meer bij deze tijd past, ligt Coldplays opvallende manier van adverteren helemaal in de lijn van het album. Het thema van het artwork was namelijk ‘1919’. Op de hoes staat de groep afgebeeld als leden van een vroeg 20e-eeuws dansorkest, dat zo van een versleten zwart-witfoto lijkt af te komen. Eerder waren in verschillende wereldsteden ook al een posters gesignaleerd met deze foto en de tekst “November 22, 1919”. Wat is er dan toepasselijker dan albumpromotie in de stijl van 100 jaar geleden? De klassieke advertentie van Coldplay stond niet alleen in de North Wales Daily Post, maar dook op in kranten in Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland.
Enkele dagen eerder had de band ook al een andere ouderwetse vorm van promotie toegepast. Op 21 oktober ontvingen verschillende fans een getypte brief van Chris, Jonny, Guy en Will waarin het album en de releasedatum werden aangekondigd. Veel ontvangers postten deze brief vervolgens op hun sociale media.
Het album leverde twee hits op: Orphans en Everyday Life. Deze nummers kwamen niet verder dan respectievelijk nummer 15 en 25. Daarmee werd Everyday Life op basis van Top 40-prestaties het minst succesvolle album van de groep sinds hun debuutalbum Parachute uit 2000. Van dat album had alleen de single Trouble twee weekjes in de Top 40 gestaan met nummer 38 als hoogst bereikte positie.
Op deze dag zijn onder meer Robert Trujillo (Metallica, 1964) en Miguel (1985) jarig.
De nummer 1-hits van 23 oktober:
2004: Wat Zou Je Doen - Live In De Kuip - Marco Borsato & Ali B
2010: Just The Way You Are - Bruno Mars
2021: Easy On Me - Adele