Toen Op 1: I Want Your Sex

- Toen op 1

 George Michael
Toen Op 1: I Want Your Sex

Met I Want Your Sex scoort George Michael zijn vierde solo-nummer 1-hit in de Top 40.

Na het succes van de film Beverly Hills Cop moest er een vervolg komen. Agent Axel Foley keerde drie jaar later terug in Beverly Hills Cop II en opnieuw wist een nummer uit de film, na Axel F van Harold Faltermeyer, de eerste plaats te bereiken. I Want Your Sex was niet alleen in de film te horen maar verscheen ook als voorloper van het eerste solo album van George Michael dat Faith zou gaan heten.

I Want Your Sex bestaat uit drie delen: Lust, Brass In Love en A Last Request. Op het Lust-gedeelte bespeelt Michael opnieuw alle instrumenten zelf. Met de release van het nummer was op voorhand al duidelijk dat het nummer overdag niet al te veel draaibeurten op de radio zou krijgen omdat het als aanstootgevend zou worden beoordeeld. George had zelf echter een andere mening tijdens een gesprek met Johathan Ross: “Ik verwachte geen ban. Ik denk ook dat het niet eerlijk is. Het is de eerste boycot van deze orde sinds lange tijd en ik denk dat als ik niet George Michael was dat er dan geen probleem zou zijn om het op die stations te draaien. Het is ontzettend irritant om al een aantal weken een plaat uit te hebben in de wetenschap dat mensen hem nog niet hebben gehoord.” Verschillende Amerikaanse stations draaiden het nummer niet en de BBC beperkte zich tot het draaien van het nummer na negen uur ’s avonds.

De zanger sprak de wens uit dat het nummer meer aandacht zou vragen voor de verspreiding van Aids. “De media hebben verdeeldheid gebracht rond liefde en seks. De nadruk van de aids-campagne ligt op veilige seks maar de campagne gaat compleet voorbij aan relaties. Het ontbreekt aan emotie en slaat monogamie over. I Want Your Sex gaat over het toevoegen van lust aan liefde en niet alleen bij onbekenden.” George Michael slaagde er met I Want Your Sex direct in om zijn karakter van de ideale schoonzoon weg te poetsen, het imago dat hij als lid van Wham! nadrukkelijk toebedeeld had gekregen.

George Michael werkte in de studio samen met Chris Porter en het geluid dat de twee wisten te produceren kwam als toevalligheid tot stand. Tijdens de opnamesessie liep het systeem vast en kwamen er vreemde geluiden uit de apparatuur. “Ik had zoiets van ‘Ik zal het opnieuw opstarten’. George zei toen ‘wacht heel even. Dit klinkt wel erg goed, niet? Het is een beetje vreemd maar als we dit deeltje hier nemen en dat deeltje daar dan kunnen we het misschien gebruiken’. En dus namen we wat stukken op met een samengeknepen geluid”, zo liet Porter weten in gesprek met Sound On Sound.