The Ketchup Song (Asereje) stond in 2002 negen weken op 1 en was daardoor jarenlang de hit met Spaanstalige teksten met de meeste weken op die plek.
De zusjes Pilar, Lola en Lucia krijgen thuis in Spanje de muziek met de paplepel ingegoten. Hun vader, Juan Muñoz, is een gerenommeerd flamencogitarist die bekend staat als El Tomate. De naam voor de samenwerking van het drietal is dan ook voordehand liggend: Las Ketchup. De groep wordt ontdekt door Manuel Ruiz Queco die net met Manuel Illán een nieuw platenlabel was begonnen: Shakedown Music.
Voor Las Ketchup begon het hele avontuur eigenlijk als een grote grap. “Ineens kreeg de single airplay dus moesten we vol aan de slag met een album en promotiewerk”, zo vertelt Lola in 2002 aan de New York Times. Dat zat eigenlijk niet in de planning. Pilar deed acteerwerk, Lola studeerde aan de universiteit en de jongste, Lucia, speelde wat in een flamencogroep.
Rond Assereje zijn eenvoudige parallellen te trekken met andere hits die een aanstekelijke melodie en een aansprekend dansje brachten. In de oorspronkelijke Spaanse tekst draait het om Diego, een rasta, die met zijn blauwe jas naar een club gaat waar een dj zijn favoriete nummer draait: Rapper’s Delight van de Sugarhill Gang. De Engelse tekst van de hit uit 1979 wordt echter verdraaid in een onverstaanbare brei van klanken. Met het verstrijken van de zomer en de vakantieperiode waait The Ketchup Song (Asereje), dat inmiddels een internationalere titel had gekregen en daadwerkelijk niets met de tomatensaus te maken had, de wereld over. Het resulteert, na Conquest Of Paradise van Vangelis uit 1995, in een tweede nummer 1-hit waarin verzonnen woorden een hoofdrol spelen. Vanwege het aandeel Spaans in het nummer wordt het, met negen weken op de eerste plaats, de Spaanstalige hit die de Top 40 het langst weet aan te voeren. Dat record zou pas in 2017 worden verpulverd door Despacito dat dan de lijst voor 15 weken weet aan te voeren. Voor Las Ketchup bleef het de enige hit in ons land maar wel eentje die wereldwijd goed was voor dik zeven miljoen verkochte singles. “We wisten wel dat het ineens voorbij kon zijn. We hadden ons er ook wel degelijk op ingesteld dat we eerder vergeten zouden worden dan dat het succes nog groter kon worden.”
Het drietal bleef actief en in 2006 werd nog een ultieme poging gedaan opnieuw een hit te krijgen. Dat deed Las Ketchup, nu ook vergezeld door het vierde zusje Rocio, met het nummer Bloody Mary op het Eurovisiesongfestival. Rocio maakte eigenlijk altijd al deel uit van de groep maar trad nu pas op de voorgrond. Het succes op het festival in Athene bleef beperkt tot de 21e plaats met slechts 18 verzamelde punten. Dat jaar won Lordi voor Finland dat er via Hard Rock Hallelujah met de winst vandoor wist te gaan.