In 1981 scoort Diana Ross opnieuw een nummer 1-hit. Deze keer komt die nummer 1-hit alleen op haar naam te staan.
Diana Ross voegt zich in 1959 bij de Primettes waarin later ook Florence Ballard, Mary Wilson en Betty McGlown zongen. Na een overwinning op een talentenjacht worden ze uitgenodigd om auditie te komen doen bij Motown. Die uitnodiging wordt afgeslagen door Ballard die geruchten had gehoord over frauduleuze zaken van Barry Gordon. Ross besluit navraag te doen bij een oude buurtgenoot, Smokey Robinson, die daarna voorstelt dat de dames eerst bij hem auditie doen. Daarna volgde alsnog een auditie bij Motown en op dat moment adviseerde Gordy de groep om terug te keren wanneer ze hun schooldiploma’s op zak hadden. Het contract met Motown volgde daarna met als voorwaarde dat de naam van de groep in Supremes zou veranderen.
Barbra Martin verlaat The Supremes in 1963 waarna de zangeressen als trio verder gaan. Dat jaar volgt met When The Lovelight Starts Shining Through Her Eyes de eerste Amerikaanse top 40-hit. De groep zou in de periode tot en met 1967 tien Amerikaanse nummer 1-hits scoren. Dat jaar werd Florence Ballard ontslagen, onder meer vanwege overmatig alcoholgebruik, en wordt Cindy Bergstrom een nieuw lid. De groep krijgt dan ook de naam Diana Ross and The Supremes. In Nederland scoort de groep tussen 1965 en 1971 totaal 15 hits.
In het voorjaar van 1970 verschijnt het solo debuutalbum van Diana Ross met daarop nummers die nog steeds haar handelsmerk zijn: Ain’t No Mountain High Enough en Reach Out And Touch (Somebody’s Hand). Opvallend genoeg blijft ze met die singles steken in de Tipparade. I’m Still Waiting wordt in 1971 haar solodebuut in ons land maar blijft een bescheiden hit. Pas in 1976 volgt de eerste grote hit met Theme From Mahogany (Do You Know Where You’re Going To) dat de vierde plaats weet te bereiken.
Eind 1979 staat ze, als lid van The Wiz Stars, vier weken op de eerste plaats met A Brand New Day. Solo is ze in 1980 dichtbij een eerste eigen nummer 1-hit met Upside Down. Die single staat vier weken op nummer 2 achter The Winner Takes It All van ABBA. In 1981 volgt dan haar eerste en enige eigen nummer 1-notering met Why Do Fools Fall In Love. Het nummer is afkomstig van het gelijknamige album dat het eerste is dat ze maakt bij RCA nadat ze is vertrokken bij Motown. Met die overstap zou destijds een bedrag gemoeid zijn van 20 miljoen dollar. Why Do Fools Fall In Love zou in eerste instantie geproduceerd worden door Bernard Edwards en Nile Rodgers maar omdat zij uiteindelijk verstek lieten gaan deed Ross de productie zelf. Why Do Fools Fall In Love was een cover en in 1956 al een hit voor Frankie Lymon and the Teenagers.