Top 4: 15 Miljoen Mensen

- Top 4

 Fluitsma & Van Tijn Snelle
Top 4: 15 Miljoen Mensen

Even leek het erop dat 17 Miljoen Mensen het succes van de oorspronkelijke versie, 15 Miljoen Mensen van Fluitsma & Van Tijn, zou overtreffen. De hit van Davina Michelle en Snelle zakt nu echter als een baksteen richting uitgang van de Top 40.

Op de valreep van de hitnotering van 17 Miljoen Mensen kijken we nog even naar de voorgangers van deze nummer 1-hit. Het is namelijk al de vijfde keer dat deze melodie voor een Top 40-hit gebruikt werd. Onderstaande versies van het nummer, beginnend bij het origineel uit 1996, stonden ook ooit in de lijst.

1 15 Miljoen Mensen - Fluitsma & Van Tijn

Het verhaal van 15 Miljoen Mensen begint in 1995. Toen kreeg het producersduo Fluitsma & Van Tijn van een reclamebureau de opdracht om een liedje te maken voor een nieuwe reclame van de Postbank. Dat werd 15 Miljoen Mensen. De tekst werd geschreven door reclamemaker Frank Pels en de commercial werd ingezongen door Jochem Fluitsma. De reclame werd in korte tijd zodanig populair dat er een lange versie van het nummer werd opgenomen en uitgebracht op single. Omdat Fluitsma & Van Tijn niet van plan waren om zelf in het land te gaan optreden met het nummer werd nog wel even getwijfeld of Jochem de single ook moest inzingen, maar voor de herkenbaarheid heeft hij toch deze taak opnieuw op zich genomen. En met succes, want twee maanden na hun eerste nummer 1-hit als producers en componisten met Ademnood, bereikte 15 Miljoen Mensen op 17 februari 1996 de eerste plaats van de Nederlandse Top 40.

2 Koningin Van Alle Mensen - RTL Boulevard United

Op Koninginnedag 2013 deed Koningin Beatrix troonsafstand en werd ze opgevolgd door haar zoon Willem-Alexander. De nieuwe majesteit werd verwelkomd met het Koningslied, waar de Nederlandse bevolking niet over uitgesproken raakte. Veel commentaren waren zodanig negatief dat componist John Ewbank het nummer aanvankelijk wilde terugtrekken, maar dit gebeurde uiteindelijk niet. Er ontstonden wel tal van alternatieve koningsliederen, maar die werden evenmin populair. RTL Boulevard pakte het net iets anders aan. Geen alternatief welkomstlied voor de koning, maar een afscheidlied voor koningin Beatrix. Onder de naam RTL Boulevard United zong een keur aan Nederlandse artiesten het lied Koningin Van Alle Mensen. De productie was weer in handen van Fluitsma & Van Tijn, die voor deze gelegenheid een nieuwe tekst hadden geschreven op de wijs van 15 Miljoen Mensen. De opbrengst van de single ging naar het Prinses Beatrix Spierfonds.

3 5 Jaar En Nog Lang Niet Klaar - BNN & Friends

In 1997 scoorden de BN'ers Voor BNN een top 3-hit met Hij Gaat Voor C! Met deze ledenwerfactie probeerde televisiepresentator Bart De Graaff zijn eigen omroep BNN in het publieke bestel te krijgen. En met succes, want op 6 september 1998 werd met De Zondagavond Van BNN het eerste tv-programma van de nieuwe omroep op Nederland 2 uitgezonden. Vijf jaar later moest BNN 150.000 leden (1% van 15 miljoen mensen) hebben om te kunnen blijven voortbestaan. Onder het motto 'We zitten in de shit, dus word lid' zette BNN opnieuw een ledenwerfcampagne op gang. Net als in 1997 werden verschillende BN'ers opgetrommeld die onder de naam BNN & Friends de single 5 Jaar En Nog Lang Niet Klaar opnamen. Voor de productie sloegen Fluitsma & Van Tijn, die voor de eerste keer hun melodie van 15 Miljoen Mensen uitleenden, de handen ineen met John Ewbank, . Hij was mede verantwoordelijk voor de nieuwe songtekst. Dankzij BNN's Grote Ledenwerf Show van 27 oktober 2003, waar de BN'ers het nummer ten gehore brachten, maakte het nummer later die week zijn debuut in de Nederlandse Top 40. De single en de actie werden een succes en BNN bleef bestaan totdat de omroep in de jaren 10 opging in de fusieomroep BNNVARA.

4 Vijftien Miljoen Wensen - Vormfout

Het reclamebureau dat in 1995 de nieuwe Postbankreclame mocht maken, had de opdracht om in zijn commercial een wij-gevoel te laten uitstralen. Net als de documentairefilm Alleman van Bert Haanstra uit 1963 moest de commercial een totaalbeeld geven van het Nederlanderse volk. Regisseur Kees Dijkstra verwezenlijkte dit in beeld en Frank Pels in de tekst. De video en de tekst geven inderdaad een fraai beeld van het tolerante Nederland in de jaren 90. En ondanks de coronamaatregelen zitten we 24 jaar na dato nog 'met z'n allen op het strand', omdat we 'wars van betutteling' zijn. Dat tolerantie kan ontaarden in grenzeloosheid stelde de act Vormfout in 1996 al vast in hun parodiehit Vijftien Miljoen Wensen. In dit door gitarist Iwan De Reus ingezongen nummer is de 'beschuit bij het ontbijt' vervangen door een 'joint bij het ontbijt', een zoon noemt zijn vader niet 'Piet', maar 'junk' en niet alleen je fiets nergens veilig, je oma ook niet! Het moge duidelijk zijn dat Fluitsma & Van Tijn niet aan deze parodie hebben meegewerkt.

(Foto: James Cridland)